مقالات

مراقبت های بعد از جراحی پلک

جراحی پلک که در اصطلاح از آن با نام بلفاروپلاستی نیز یاد می شود یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی است که در اکثر قریب به اتفاق موارد، نیاز به بستری شدن و همچنین بیهوشی نداشته و با بی حسی موضعی نیز قابل انجام است. بیمار بعد از عمل پلک ، در صورتی که مشکل خاصی در او وجود نداشته باشد، با صلاحدید پزشک خود از کلینیک ترخیص شده و بلافاصله پس از جراحی کردن پلک به منزل باز می گردد. با وجود اینکه عمل کردن پلک ، جراحی سنگینی به شمار نمی رود اما دارای دوران نقاهت کوتاهی بوده و فرد برای هرچه بهتر سپری شدن این دوران و دستیابی به بهترین نتایج باید به توصیه ها و مراقبت های بعد از جراحی پلک که پزشک به او گوشزد می نماید عمل نموده و به دقت آن ها را رعایت نماید.

 

 

نکات مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

  • طبق گفته های بهترین جراح پلک و متخصص پوست زاهدان ، بلافاصله بعد از اتمام عمل پلک ، پزشک بر روی ناحیه تحت درمان شما پماد زده و یک پانسمان باریک بر روی آن قرار می‌ دهد که شما می‌ توانید تا حد کمی چشمان خود را باز نموده و از آن ها استفاده کنید. با توجه به اینکه پس از جراحی زیبایی پلک احتمال افت فشار خون و سرگیجه تا چند ساعت وجود دارد، لذا بهتر است برای رعایت کردن نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک همراه با یکی از نزدیکان خود برای عمل زیبایی پلک به کلینیک مراجعه نمایید تا ایشان شما را تا منزل همراهی نماید.
  • بعد از عمل پلک مقداری درد را تجربه خواهید کرد که میزان آن شدید نبوده، از تحمل شما خارج نیست و با مصرف مسکن های تجویز شده توسط پزشک قابل مهار و تسکین است؛ لازم به ذکر است که میزان این درد و ناراحتی طی ساعتهای ابتدایی پس از جراحی کردن پلک  بیشتر است، به مرور زمان کاهش یافته و بعد از چند روز به طور کلی برطرف می شود.
  • بخیه هایی که بر روی برش زده شده اند بسته به صلاحدید پزشک و معمولاً بعد از حدود 7 روز کشیده می شوند.
  • پانسمان گذاشته شده بر روی پلک را تا دو روز نگه دارید، پس از برداشتن پانسمان نیازی به پانسمان مجدد نیست.

 

 

دیگر مراقبت های بعد از جراحی پلک عبارتنداز:

  • تا زمان قرار داشتن گاز استریل و پانسمان بر روی چشم باید از حمام کردن خودداری کرد یا به نحوی استحمام نمود که چشم ها خیس نشوند.
  • به گفته دکتر موسی بیات بهترین و متبحر ترین دکتر پوست در کلینیک سیماطب زاهدان ، به مدت 14 روز استفاده از لنزهای تماسی را کنار بگذارید.
  • به هیچ عنوان چشم های تان را مالش ندهید.
  • تا یک هفته بعد از عمل پلک به هیچ عنوان خم نشده و اقدام به برداشتن اجسام سنگین نکنید.
  • اگر جراحی افتادگی پلک را در زاهدان انجام داده اید به یاد داشته باشید که دکتر بیات بهترین متخصص پوست زاهدان به شما توصیه می کند پمادها و داروهایی که برای تان تجویز شده است را طبق دستور مصرف استفاده کنید.
  • برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک از مطالعه کردن، تماشای تلویزیون و کارهای اینچنینی که منجر به خشکی چشم ها می شوند به مدت یک هفته بپرهیزید.
  • ممکن است بعد از جراحی افتادگی پلک  در چشم های خود حس کشیدگی داشته یا چشم های تان به نور حساس باشد که امری طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.
  • هنگام خروج از منزل و قرارگیری در معرض نور بعد از بلفاروپلاستی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای پرادویه که موجب تشدید تورم چشم ها می شوند بپرهیزید.
  • با گذاشتن چند بالشت در زیر سر به هنگام خواب، موجب ایجاد تسریع در روند فروکش کردن تورم بروز یافته شوید.​

نحوه استراحت

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد در رابطه با رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک از پزشک خود می پرسند این است که بعد از جراحی کردن پلک چگونه استراحت کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم در هفته اول بعد از جراحی زیبایی پلک که چشم ها شما در وضعیت حساسی قرار دارند ممکن است اشک ریزی ، تاری دید یا دو بینی داشته باشید. همچنین در زمان خواب یا بستن پلک ها کمی احساس درد و ناراحتی کنید. در این مدت لازم است برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و درمان بلفاروپلاستی به خوبی استراحت کنید. برای خوابید و استراحت کردن بهتر است به طرف پشت دراز بکشید  و چندین بالشت در زیر سر خود قرار دهید و میان سر و قفسه سینه خود یک زاویه 45 درجه ای ایجاد نمایید. با بالا نگه داشتن سر جریان خون در ناحیه تحت درمان کاهش پیدا می کند و عمل کردن پلک می تواند به بهبودی و کاهش تورم پلک ها کمک نماید.

 

 

تغذیه

نکته ای که باید در دوران نقاهت برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک به آن توجه کنید تغذیه می باشد، بهتر است بعد از عمل زیبایی پلک یک رژیم غذایی سالم و سبک داشته باشید. در دو روز ابتدایی بعد از جراحی زیبایی پلک بهتر است از غذاهای نرم ، مانند سوپ و آش استفاده کنید. مصرف این نوع مواد غذایی علاوه بر اینکه بر روی بدن و سیستم گوارش تاثیر مثبت و خوبی می گذارند باعث می شود درگیری و فعالیت عضلات صورت نیز تا حد بسیار زیادی کم شود. در دوراه نقاهت عمل پلک توصیه می شود از سبزیجات و میوه های تازه به خصوص آناناس ، کرفس و آب هویچ استفاده کنید تا هم اثر دارو های مسکن ، کم آبی یا دهیدراته شدن بدن و کم تحرکی را بر روی سیستم گوارش خود کاهش دهید و هم باعث افزایش سرعت بهبودی ناحیه تحت درمان شوید. نوشیدن مایعات زیاد را هرگز فراموش نکنید. چرا که  تامین آب مورد نیاز بدن علاوه بر اینکه باعث کاهش احتمال ایجاد لخته خون در بدن می شود به بهبود عملکرد گوارش نیز کمک می کند.

به یاد داشته باشید که برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک و همچنین جلوگیری از بروز عوارض جانبی تا سه هفته بعد از انجام جراحی کردن پلک نباید به هیچ وجه از الکل و نوشیدنی های حاوی آن استفاده نمایید. چرا که الکل و نوشیدنی های این چنینی باعث ضعیف شدن عروق خونی می شوند و در نتیجه احتمال پارگی رگ ها و افزایش خونریزی را بعد از بلفاروپلاستی بالا می برد. همچنین از سیگار کشیدن یا نزدیک شدن به افرادی که در حال سیگار کشیدن هستند اجتناب کنید، زیرا دود سیگار در روند بهبودی شما  اثرات منفی بسیاری دارد. سیگار کشیدن موجب کاهش جریان خون و در نتیجه کند شدن سرعت بهبودی می شود. در این زمان توصیه می شود از دارو های حاوی نیکوتین مانند چسب هایا آدامس های حاوی نیکوتین اجتناب فرمایید.

 

 

زمان شروع فعالیت و کار بعد از انجام عمل زیبایی پلک

نکته بعدی که در مراقبت های بعد از جراحی پلک باید به آن دقت داشت این است که شما نباید در دوره بهبودی عمل پلک خود فعالیت های را که باعث افزایش جریان خون یا ایجاد فشار به سر می شوند ، انجام دهید. در اکثر موارد و در جراحی های که بسیار سنگین نیستند مانند جراحی زیبایی پلک ، بعد از هفته اول می توانید به فعالیت های روزمره خود و محل کارتان بازگردید. کار کردن و از سرگرفتن فعالیت ها بعد از دو هفته اول عمل بلفاروپلاستی هیچ منعی ندارند. اما مجدداً گفته می شود که تا هفته چهارم باید از انجام فعالیت های شدید جسمی خودداری کنید.

نوشته های تازه

دستگاه لیزر الکساندریت کندلا

استفاده از تیغ ، وکس ، اپلاسیون و دیگر روش های از بین برنده مو…

2 روز قبل

لیزر موهای زائد

در نواحی مختلف بدن به خصوص پشت لب، ناحیه تناسلی، زیر بغل، دست ها و…

2 روز قبل

پاک کردن تتو

با اینکه زدن تتو بر روی پوست امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است اما…

7 روز قبل

لیزر CO2 فرکشنال

پوست یکی از مهم ترین اجزای بدن بوده و تاثیر زیادی بر زیبایی دارد به…

1 هفته قبل

تزریق چربی

صورت و پشت دست اولین جایی هستند که بعد از کاهش وزن لاغرتر شده، دچار…

3 هفته قبل

سابسیژن

زیبا و جوان ماندن چهره برای خانم ها و آقایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار…

4 هفته قبل